handleiding - vlakke meetkunde - gevorderde basisvorming

 

Een huis tekenen vanuit het bovenaanzicht
Deze les beschrijft de functionaliteit van het programma wanneer alle modules zijn geïnstalleerd. In een vlakke meetkunde model wordt de plattegrond van een huis getekend. Met afbeeldingen wordt er een zoldervloer en dak op geplaatst, en wordt de figuur gedraaid. Het resultaat spreekt pas echt tot je verbeelding wanneer je tenslotte verschillende perspectief methoden toepast.

Rotaties
Het programma zal bij vlakke figuren niet praten over een rotatieas (=ruimtemeetkunde), maar rotatiepunt. Bij ruimtemeetkunde praten we over vlakspiegeling. Het programma zal dit bij vlakke meetkunde vertalen in lijnspiegeling. Puntspiegeling, puntvermenigvuldiging en verschuiving is zowel bij ruimtemeetkunde als bij vlakke meetkunde gelijksoortig. Wel zal het programma bij vlakke meetkunde zich beperken tot dialogen met alleen x- en y-coördinaat. Bij ruimtemeetkunde komt hier vanzelfsprekend een z-coördinaat bij.
Voorbeelden:
De rotatie om een punt wordt uitgelegd, en toegepast op een molenwiek.
Voor leerlingen, die dit al gehad hebben in de les, wordt het hellingsgetal van een lijn besproken. Uitgelegd wordt, wat het verband is tussen de hellingen van twee lijnen, die loodrecht op elkaar staan.
Figuren zoals je ze kunt maken op een spirograaf krijg je wanneer je een object om een punt draait. Laat het programma de tussenstappen tekenen na bijvoorbeeld telkens 6° verder draaien.

Oppervlakte 2
Oppervlakteberekeningen voor klas twee en drie. Gebruikt worden de stelling van Pythagoras en de formule van Heron. Een uitstapje naar de afkomst op internet is inbegrepen.

 

terug