|  |   | Overzicht | 
| Geocadabra samengevat 
        Hoofdkenmerken | |
| 
      
       | Hoofdkenmerken | 
| Geocadabra is de basis voor al het tekenwerk in het wiskundeonderwijs. Geocadabra, letterlijk toveren met meetkunde, kenmerkt zich door  alle gebruikelijke Windows- en 
      printerfaciliteiten  een fraai, intuïtief gebruik  het eenvoudig maken en vertonen van 
      grafische presentaties  faciliteiten die voortbouwen waar 
      het krijtje-met-bord ophoudt  uitgebreide rekenfaciliteiten, ook 
      op analytisch en statistisch gebied  een groot aantal ingebouwde applets, 
      waar de gebruiker de wiskunde exploreert  er komt 
          beweging in de wiskunde op het beeldscherm | |
| 
      
       | Doel | 
| 
 | Het doel van Geocadabra is al het tekenwerk van brugklas tot en met eindniveau VMBO / HAVO / VWO mogelijk te maken, met name als het tekenwerk te ingewikkeld of onduidelijk wordt voor bord of grafische rekenmachine, en als moet worden geëxploreerd. Wat Geocadabra te bieden heeft: Ruimtemeetkunde. Mooie basisvormen, doorsneden, tekenmethoden, kijklijnen, veel animaties in kant en klare applets. Bijvoorbeeld kan een vlak op ware grootte eruit worden gelicht, of binnen de ruimtelijke tekening worden verschoven of gekanteld. Speciale applets voor lengte-, hoek- en oppervlaktemeting zijn aanwezig. Een meetinstrument verschijnt dan bovenop de tekening. De gebruiker plaatst het meetinstrument zoals hij dit wil bovenop het object. Alle mogelijke hoeken en lengtes kunnen worden uitgerekend, exact (als wortel), in significante cijfers of gewoon afgerond. Vlakke meetkunde. Ook hier talrijke basisvormen, waar vanuit de meest complexe meetkundige tekeningen kunnen worden gebouwd, waarna ingebouwde applets de gebruiker laten exploreren. Ook kan de stap van een vlakke naar ruimtelijke figuur worden gemaakt. Functies en krommen. Zowel 2D- als 3D kan gewerkt worden met alle gebruikelijke functies, maar ook met krommen in parameter- of poolcoördinaatvorm, krommen van twee variabelen. De grafieken kunnen worden onderzocht met talrijke applets voor bijvoorbeeld raaklijnen, oppervlakte, verschuiven en lijnvermenigvuldigen, omwentelingslichamen, trace, snijpunten, en alles wat de grafische rekenmachine voor de eindexamens biedt. Maar dan in hoge resolutie en kleur. Tweede fase HAVO/VWO. Toenamediagrammen, integraalgedrag, differentiaalvergelijkingen, lineair programmeer-modellen (2D en 3D), recursie, dynamische vraag-aanbod analyse, correlatie en regressie, statistiek, kansrekening (o.a. kansbomen, kansverdelingen, waarschijnlijkheidspapier, het binomiale ennormale model). Perspectief. Sluit naadloos aan bij de terminologie van het zebraboekje over Perspectief van M. Kindt en A. Verweij. Maar kan ook worden gebruikt als inleiding perspectief in de basisvorming of bij CKV. Zowel 1-punts, 2-punts als 3-punts perspectief zijn mogelijk. naast alle mogelijke parallelprojecties. Ruimtelijke objecten worden in perspectief vertoond. Horizon, verdwijnlijnen en -punten kunnen zichtbaar worden gemaakt. Met ingebouwde applets kan worden onderzocht hoe dit alles zich gedraagt wanneer de camera verplaatst of anders gericht wordt. Ook wiskundige basisconstructies kunnen zichtbaar gemaakt worden. Thales herleeft! | 
| 
      
       | Verschillende gebruiksmogelijkheden door de leerling | 
|  De docent 
          kiest bij een wiskundig onderwerp uit het beschikbare lesmateriaal de 
          geschikte lesbrief, die de leerling zelfstandig kan doorlopen.  Ook kan de leerling vrijwel bij 
      elke opgave uit het wiskundeboek, waarbij getekend moet worden, het programma gebruiken. Niet alleen om een perfecte tekening in kleur te krijgen, maar vooral ook om via een oproepbaar applet de tekening te analyseren.  De leerling kan met Geocadabra 
      perfecte tekeningen maken bij technische praktische opdrachten, (profiel)werkstukken of presentaties. | |
| 
      
       | Verschillende gebruiksmogelijkheden door de docent | 
| 
 |  Perfecte illustraties voor een 
      toets in een technisch vak. 2D of 3D tekeningen van objecten of grafieken van de meest complexe functies en krommen, omwentelingslichamen, enzovoort.  Van die tekeningen kan binnen (of 
      buiten) Geocadabra een presentatie van aansluitende figuren worden gemaakt die kan dienen een probleem stapsgewijs te behandelen. Deze presentatie kan klassikaal (beamer) worden gebruikt, of in een individueel computerpracticum of via inter/intranet in studiehuis of thuis door leerlingen worden doorlopen.  Bij presentaties kan bij elke 
      tekening worden geëxploreerd door bijvoorbeeld een ingebouwde applet te activeren. Hierna kan de presentatie gewoon doorgaan. Ook kan er worden teruggebladerd.  Op school kunnen eenvoudige 
      html-lesbrieven worden ontwikkeld die leerlingen leiden door de menustructuur binnen Geocadabra. De leerling blijft aldus bezig met het wiskundige onderwerp en hoeft geen weet te hebben van de besturingen binnen Geocadabra.  Eenmaal opgeslagen tekeningen bij 
      opgaven uit het boek of toets blijven beschikbaar voor toekomstig gebruik. De volgende jaren kan het materiaal worden hergebruikt in de les, bij toetsen of in het studiehuis. | 
| Overzicht | VMBO | BAVO | 2e fase 
      en hoger onderwijs | |
|  | Vlakke meetkunde |  |  |  | 
|  | Ruimtemeetkunde |  |  |  | 
|  | Kansrekening |  |  |  | 
|  | Functies |  |  |  | 
|  | Perspectief |  |  |  | 
|  | Specifieke onderwerpen |  |  |  | 
|  | Niveaus en mogelijkheden voor leerling en docent | 
|  De schoolversie van het 
            programma kan in drie niveaus werken: 
 
 
 U zult veel efficiënter kunnen werken. 
            Veel lesmateriaal is al kant en klaar beschikbaar, maar U kunt natuurlijk 
            ook zelf naar hartelust opgaven uitwerken en lesmateriaal ontwikkelen 
            met de software. | 
|  |  |