![]() |
![]() |
Overzicht |
Geocadabra samengevat
Hoofdkenmerken |
|
|
Hoofdkenmerken |
Geocadabra is de basis voor al het tekenwerk in het wiskundeonderwijs. Geocadabra, letterlijk toveren met meetkunde, kenmerkt zich door ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
Doel |
|
Het doel van Geocadabra is al het tekenwerk van brugklas tot en met eindniveau VMBO / HAVO / VWO mogelijk te maken, met name als het tekenwerk te ingewikkeld of onduidelijk wordt voor bord of grafische rekenmachine, en als moet worden geëxploreerd. Wat Geocadabra te bieden heeft: Ruimtemeetkunde. Mooie basisvormen, doorsneden, tekenmethoden, kijklijnen, veel animaties in kant en klare applets. Bijvoorbeeld kan een vlak op ware grootte eruit worden gelicht, of binnen de ruimtelijke tekening worden verschoven of gekanteld. Speciale applets voor lengte-, hoek- en oppervlaktemeting zijn aanwezig. Een meetinstrument verschijnt dan bovenop de tekening. De gebruiker plaatst het meetinstrument zoals hij dit wil bovenop het object. Alle mogelijke hoeken en lengtes kunnen worden uitgerekend, exact (als wortel), in significante cijfers of gewoon afgerond. Vlakke meetkunde. Ook hier talrijke basisvormen, waar vanuit de meest complexe meetkundige tekeningen kunnen worden gebouwd, waarna ingebouwde applets de gebruiker laten exploreren. Ook kan de stap van een vlakke naar ruimtelijke figuur worden gemaakt. Functies en krommen. Zowel 2D- als 3D kan gewerkt worden met alle gebruikelijke functies, maar ook met krommen in parameter- of poolcoördinaatvorm, krommen van twee variabelen. De grafieken kunnen worden onderzocht met talrijke applets voor bijvoorbeeld raaklijnen, oppervlakte, verschuiven en lijnvermenigvuldigen, omwentelingslichamen, trace, snijpunten, en alles wat de grafische rekenmachine voor de eindexamens biedt. Maar dan in hoge resolutie en kleur. Tweede fase HAVO/VWO. Toenamediagrammen, integraalgedrag, differentiaalvergelijkingen, lineair programmeer-modellen (2D en 3D), recursie, dynamische vraag-aanbod analyse, correlatie en regressie, statistiek, kansrekening (o.a. kansbomen, kansverdelingen, waarschijnlijkheidspapier, het binomiale ennormale model). Perspectief. Sluit naadloos aan bij de terminologie van het zebraboekje over Perspectief van M. Kindt en A. Verweij. Maar kan ook worden gebruikt als inleiding perspectief in de basisvorming of bij CKV. Zowel 1-punts, 2-punts als 3-punts perspectief zijn mogelijk. naast alle mogelijke parallelprojecties. Ruimtelijke objecten worden in perspectief vertoond. Horizon, verdwijnlijnen en -punten kunnen zichtbaar worden gemaakt. Met ingebouwde applets kan worden onderzocht hoe dit alles zich gedraagt wanneer de camera verplaatst of anders gericht wordt. Ook wiskundige basisconstructies kunnen zichtbaar gemaakt worden. Thales herleeft! |
|
Verschillende gebruiksmogelijkheden door de leerling |
![]() die de leerling zelfstandig kan doorlopen. ![]() programma gebruiken. Niet alleen om een perfecte tekening in kleur te krijgen, maar vooral ook om via een oproepbaar applet de tekening te analyseren. ![]() (profiel)werkstukken of presentaties. |
|
|
Verschillende gebruiksmogelijkheden door de docent |
|
![]() van de meest complexe functies en krommen, omwentelingslichamen, enzovoort. ![]() gemaakt die kan dienen een probleem stapsgewijs te behandelen. Deze presentatie kan klassikaal (beamer) worden gebruikt, of in een individueel computerpracticum of via inter/intranet in studiehuis of thuis door leerlingen worden doorlopen. ![]() activeren. Hierna kan de presentatie gewoon doorgaan. Ook kan er worden teruggebladerd. ![]() menustructuur binnen Geocadabra. De leerling blijft aldus bezig met het wiskundige onderwerp en hoeft geen weet te hebben van de besturingen binnen Geocadabra. ![]() gebruik. De volgende jaren kan het materiaal worden hergebruikt in de les, bij toetsen of in het studiehuis. |
Overzicht |
VMBO |
BAVO |
2e fase
en hoger onderwijs |
|
![]() |
Vlakke meetkunde |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ruimtemeetkunde |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kansrekening |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Functies |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Perspectief |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Specifieke onderwerpen | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Niveaus en mogelijkheden voor leerling en docent |
De schoolversie van het
programma kan in drie niveaus werken:
U zult veel efficiënter kunnen werken.
Veel lesmateriaal is al kant en klaar beschikbaar, maar U kunt natuurlijk
ook zelf naar hartelust opgaven uitwerken en lesmateriaal ontwikkelen
met de software. |
![]() |
![]() |