Installatie
van het programma in een netwerk
Enkele tips, hoe op het schoolnetwerk de software kan worden geïnstalleerd,
zonder afhankelijk te zijn van de status van de locale harde schijf van
de leerling-PC's.
De
printer instellen en gebruiken
Het programma biedt verschillende mogelijkheden om eigenschappen van moderne
printers volledig uit te buiten. In het geval van een wat oudere, zwart-wit
printer kunnen instellingen worden gewijzigd om hierbij toch optimale
resultaten te bereiken.
De user interface
Door de volgende onderdelen te doorlopen, krijg je een goede indruk, hoe
je door het programma heen kunt navigeren.
Basiscursus
Geocadabra in 3D (Annelies Droessaert)
Deze cursus is geschreven door een Belgische collega. Leest vlot en aangenaam.
Leidt je snel naar de belangrijkste weetjes om met ruimtelijke modellen
aan de slag te gaan.
Het
beeldscherm tijdens de overgang naar een andere tekenmethode
Wanneer op de tekenbalk voor een andere tekenmethode wordt gekozen, kan
een animatie worden getoond, waarin het object als in een tekenfilm overgaat
in de nieuw gekozen tekenmethode. Op deze wijze krijgt de leerling inzicht
in de samenhang tussen de verschillende tekenmethoden
Het
opnemen van een animatie
De tekst is geschreven voor de leerling. Maar ook de docent kan er zijn
voordeel mee doen. De leerling in de 2e fase wordt geacht, een presentatie
te kunnen geven met moderne ICT middelen. Te denken valt aan een geprojecteerde
presentatie in een collegezaal!? Deze les laat de leerling kennis maken
met wat het programma op dit gebied te bieden heeft. Aan het eind ervan
heeft de leerling zijn eerste presentatie gebouwd. De docent zal deze
functionaliteit wellicht gebruiken om een som thuis uit te werken en in
een klassikale omgeving (collegezaal?) afspelen of door leerlingen afzonderlijk
(zelfstandig) vanaf diskette of netwerk laten doorwerken.
Een
deel van de tekening verbergen
Voor eenvoudige uitgewerkte tekeningen is het bouwen van een animatie
relatief veel werk. Het is ook mogelijk, een complete tekening voor te
bereiden, waarbij een deel van de objecten (punten, lijnstukken, arceringen,
cirkels) aanvankelijk onzichtbaar zijn. Tijdens de bespreking in de les
kunnen deze dan (tegelijk voor afzonderlijk) zichtbaar worden gemaakt
met een eenvoudig commando. Aldus blijft de aandacht van de docent bij
de wiskundige aspecten, zonder afgeleid te worden door allerlei handelingen
binnen het programma.
Ook bij complexe tekeningen kan het handig zijn, een deel van de tekening
(tijdelijk) te verbergen.
Verfijningen
bij gebruik van het assenstelsel
Hier wordt gedetailleerd ingegaan op de mogelijkheden van de instellingen
van het assenstelsel.
Het
object verdraaien ten opzichte van het assenstelsel
Zodra de leerling enig (primitief) gevoel voor coördinaten heeft, kan
deze lesbrief gebruikt worden om het ruimtelijk inzicht verder te ontwikkelen
door het object te draaien ten opzichte van een coördinaat as.
Het
maken van logpapier
Een gedetailleerde omschrijving om perfect enkel- of dubbellogaritmisch
papier te printen
Schuine
assenstelsels
Het is mogelijk, met schuine assen te werken, die dus niet loodrecht op
elkaar staan, met een eigen eenheidslengte per as. Dit komt neer op het
werken met een twee- of driedimensionale basis met onafhankelijke vectoren.
In zo'n stelsel is een kubus of balk een parallellepipedum, een cirkel
wordt een ellips, ashokjes worden parallellogrammen.
Mooi
om te weten
- De rechter muisknop
- De kenmerken van punten op een rij
- Bewerkingen voor gevorderden
--- Ruimtelijke bewerkingen
--- Driehoekbewerkingen
Handigheidjes
Je kunt op sommige knopjes op de knoppenbalk ook met de rechter muisknop
klikken. Dit levert een speciale actie op. In dit document is alles beschreven.
|