handleiding - ruimtemeetkunde - gevorderde basisvorming

 

aanzichten
Vooraanzicht, zijaanzicht en bovenaanzicht worden besproken. Werken met ruimtelijke coördinaten, geleerd in de vorige les, worden gebruikt als hulpmiddel om vanuit het ene aanzicht te beredeneren hoe het andere aanzicht eruit moet zien. Ook terug, van voor- en zijaanzicht tot ruimtelijke figuur, wordt geoefend.

doorsneden, een eerste kennismaking
In de basisvorming kom je eenvoudige doorsneden tegen: snijdt een basisvorm in tweeën en teken de afzonderlijke stukken. Het programma kan ze automatisch genereren, op verschillende manieren. Het is goed de leerling hiermee te laten kennis maken en te laten oefenen. Wat de leerling te moeilijk vindt, kan het programma voordoen in een perfecte tekening!

de vorm van een doorsnede
Het is mogelijk, een doorsnedevlak te verschuiven. Hiermee wordt automatisch de vorm van de doorsnede gewijzigd. Aan de hand van enkele voorbeelden wordt een vlak in enkele ruimtelijke objecten geschoven.

doorsneden en ribben
Wanneer je twee objecten tekent, bijvoorbeeld een octaëder in een kubus, en je wilt de doorsnede tekenen met een vlak, moet je wel kunnen aangeven, of je de doorsnede met de kubus of met de octaëder wilt zien. Dit wordt opgelost met het begrip ribbe. Lijnstukken die je als ribben markeert, worden geacht het object te beschrijven.

een object langs een doorsnede opdelen
Doorsneden zijn vaak moeilijk te begrijpen voor jonge kinderen. In deze lesbrief wordt besproken, hoe je een object letterlijk in twee stukken kunt laten snijden. Omdat dit als tekenfilm wordt getoond, wordt hiermee de brug naar de werkelijkheid (film!) gebouwd. Achteraf kan met de hand de onderlinge stand van de twee objectdelen worden gemanipuleerd.

hoekmarkeringen
Je kunt binnen het programma hoeken markeren met boogjes, en de hoekgrootte erbij plaatsen. Dit kan zowel bij vlakke figuren als ook bij ruimtelijke. Hierbij komen een paar specifieke problemen om de hoek kijken. Deze worden in deze les besproken.

 

terug